Manipuláció – neked erről a szóról mi jut eszedbe?

Mivel munkám egyik szegmense az, hogy segítsek az embereknek önálló döntéseket hozni a saját életüket illetően, illetve arra bátorítani őket, hogy igyekezzenek különbséget tenni igaz és hamis, értékes és értéktelen között, gondoltam szóljon ez a bejegyzés egy kicsit a reklámról, és a sokszor vele együtt járó manipulációról.
manipuláció

 

A manipuláció

olyan befolyásolása valakinek, hogy amit az illető cselekedni (vagy mondani) fog, az a mi érdekünkben történjen.
És itt jönnek a képbe a reklámok. Elképesztő módon manipulálnak minket a vásárlásra. Sokszor, bújtatva ugyan, de a legaljasabb módon, az önértékelésünket véve célba.
A cél pedig: „Költsd a pénzed valamire, bármire, csak nálad ne maradjon!”

Hogy néz ki ez a gyakorlatban?
Reklámok a tv-ben (filmenként 4×10 perc), rádióban, szóróanyagok a postaládában, akciós táblák a bevásárlóközpontokban (Most csak 6400 Ft! Fölötte esetleg, látványosan áthúzva, a 25000 Ft-os felirat), DM levelek – direkt marketing levelek, stb,
A fentiek jellemzője, hogy mindegyiknél mások akarata dominál, mások próbálják az akaratukat érvényesíteni a mi vásárlásaink fölött!

Aztán nézzük, mi ösztönöz még bennünket, a fentieknél sokkal elfogadhatóbb módon, vásárlásra:
Elsősorban, és egyik legerősebbként, a személyes ajánlás. A személyes ajánlás bizalmi alapokon (is) nyugodhat, ezt azonban finom, de nem túl etikus módon ki is használhatják olykor. Pityu haverom ajánlotta az autószerelőt, mert jól dolgozik, ráadásul fizethető áron, ő is odajár évek óta. A szomszéd Marika néni (a sütibajnok) az almáspite receptjét ajánlotta, A „manikűrös Petra” a sarki szépségszalont, Dr. Óber meg az aranyérkenőcsöt a TV-ben… Ja, hogy ő nem is doki, csak adtak rá egy fehér köpenyt, hogy hiteles legyen? Mert a fehér köpeny bizalmat ébreszt? És bizony már rá is mentünk, ha nem vigyázunk.
A vásárlásra ösztönző sorban a következő helyen a vágyak jönnek, majd a vágyak, a vágyak, a vágyak, a vágyak, stb, és végül(!) az igazi szükségletek.
Bizony ám, a legvégén!

A „Hepi marketing”

Szlogen: „Ha megveszed, boldog leszel!”
Vásárlásra buzdító, érzelmekre ható kulcsszavak: új, még újabb, legújabb, jobb, még jobb, gyors, gyorsabb, szebb, még szebb, igazi, kevesebbe kerül, hatásos, még hatásosabb, stb.

Vagy: „Önnek, aki igényes!”. „Mert megérdemli!” „A szenvedélyes ember!” „Az igazi férfi!”

Ezek az ígéretek az emberben torz igényt keltenek. Érzéseinkre, esetlegesen hibás önképünkre apellálnak, hogy még akkor is megvegyük az adott terméket, ha nincs is rá szükségünk, hiszen mind igazi férfiak, szenvedélyes emberek, jó anyák, stb. akarunk lenni.

Példának okáért: Babapopsi kenőcs. Mosolygó, tökéletes bőrű, kipihent, kisminkelt, húszéves anyuka, vakítóan fehér, hibátlan márványfogsorral, andalítóan lágy zenére, … babolajjal kenegeti a baba fenekét. Mert „a szerető anya, a legjobbat adja a kicsinek”. Mi is ennek az üzenete? Az, hogy ha nem … olajjal törlöm a gyerek fenekét, akkor nem szeretem a gyereket! Kvázi, nem vagyok jó anya!

Vagy amikor a háromfordulós csating után kiválasztott rommá gyúrt alfahím, lassított felvételen, a zuhany csöpögő rózsája alatt borotválkozik egy monokróm reklámban, a narrátor pedig kissé kemény éllel a hangjában közli, hogy „az igaz férfi, csak … borotvát használ.”, akkor már meg is szólal bennünk a hang, hogy nyomás … borotvát venni, és végre mi is „igazi” férfiak lehetünk.
És ez még akkor is hat ránk, ha egyébként intellektuálisan pontosan tudjuk, hogy nem ettől lesz valaki „igazi” férfi…
manipuláció

 

 

Gondolkozz, kérdezz, tájékozódj!

Mi lehet a megoldás? Legyünk tudatosak. Ez egyfajta jogos önvédelem is az ember részéről, ha úgy tetszik. Vagyis tegyünk fel kérdéseket, informálódjunk, nézzünk a dolgok után! Tényleg igaz, amit hallok? Valóban jó ez nekem? Szükségem van rá? Valóban egészséges? Amit mondanak, és ami a valóság, az tényleg egybecseng? Össze kell vetni a „hepi marketinget” a valódi szükségletekkel. Vagyis hogy nekem mire van szükségem, és hogy ők mit adnak.

A manipuláció lényege, és a reklámkampányok mögötti cél: „Vedd, vidd, fogyaszd!” És nem is ezzel van a baj. A baj az, hogy a reklámozónak legtöbbször mindegy, hogy kell-e nekünk az adott dolog, vagy sem. Mert itt elsősorban nem mi vagyunk a lényeg, hanem a haszon!

Joggal merülhet fel bennünk a kérdés, hogy létezik-e etikus marketing? (Ne adj isten, etikus áru!) És ha igen, miről ismerhetjük fel őket? Nos, tapasztalataim szerint léteznek, ismérveik a következők:
Etikus áru:

Széles körben minden rétegnek hasznos, segít, és valódi értéket képvisel. Garantált minősége van. Mennyisége nem csökken az évek során (burkolt áremelés). Nincs száz féle termék, csak 1-2 de az minőségi. (Merthogy van idő a minőségre!) Nem tartalmaz felesleges összetevőket. Nem tartalmaz egészségre ártalmas összetevőket. Nincs fölösleges csomagolóanyag.
Etikus marketing:

Az emberek lelki, szellemi igényeit is figyelembe veszi. Nem sérti egyetlen ember vagy élőlény érdekeit sem. Figyelmes, igényes, arra ösztönöz mindenkit, hogy gondolkozzon. Helyes tudást közvetít. Ad, támogat, segít fejlődni. A személyes fejlődést segíti. Nem buzdít elvtelen versengésre (nekem több, jobb van) ehelyett együttes célok kitűzését tartja szem előtt. Nincs manipuláció.

 

Nos, én a fentiek szellemében tudok neked ajánlani pluszbevétel forrást, ha érdekel. (Valószínűleg ezért vagy itt…)
Őszintén, átláthatóan, bizalommal.
Mert csak így érdemes.

Vedd fel velem a kapcsolatot, és adj irányt az életednek!

Nagy Norbert
email: ganomanok@gmail.com
skype azonosítóm: ganomanok

Summary
Manipuláció a reklámokban - Dr. Strange sem csinálná jobban
Article Name
Manipuláció a reklámokban - Dr. Strange sem csinálná jobban
Description
Te mit vettél utoljára? És miért éppen azt? Mert szükséged volt rá? Vagy dolgozott a manipuláció? Tudj meg többet a manipuláló reklámokról!
Author